cum se face unt ghee

Ghee sau unt clarifiat
ce este si cum se prepara

Share on facebook
Distribuie

Ghee sau untul clarifiat este cel mai important ingredient din bucătăria tradițională indiană.

În Ayurveda, ghee este considerat a fi „dăruitorul vieții”. În afară de efectul său hrănitor asupra organismului, promovează sănătatea mentală, inclusiv intelectul și înțelepciunea. Ghee, atunci când este păstrat păstrat ani întregi, chiar și timp de o sută de ani, devine terapeutic mai eficient.

Ghee se obține înlăturând, prin intermediul căldurii, masa proteică a laptelui. În timpul fierberii partea solidă se separă de cea lichidă, iar spuma care se formează la suprafață va fi înlăturată, astfel încât la sfârșitul preparării se va obține un unt fără impurități (impurități formate de lactoză și proteinele conținute de lapte).

Untul clarificat este foarte asemănător cu ghee, dar este făcut folosind temperatura mare, în timp ce ghee se face la temeratura scăzută.

Beneficile acestui unt  sunt nenumărate. Acționează benefic asupra sistemului nervos, stimulează digestia, îmbunătățește memoria, crește rezistența organismului, întărește sistemul imunitar, ajută la protejarea și îmbunătățirea vederii.

Nu conține lactoză și cazeină datorită procesului de preparare specific, deci poate fi consumat și de cei care au intoleranță la cazeină și lactoză.

Fiind compus 100% din acizi grași (majoritatea fiind acizi cu catena scurtă), ghee nu este “înmagazinat” de organismul uman, ci este consumat imediat .

Proprietati

Spre deosebire de untul clarifiat, ghee păstrează mai multe vitamine și nutrienți datorită preparării la temeratura scăzută si timp indelungat. Mai exact, ghee este o sursă de vitamina E, vitamina A, antioxidanți și alți compuși organici, mulți dintre aceștia putând fi defalcați sau distruși dacă sunt fierți la temperatura mai mare.

• Intăresc sistemul imunitar al organismului și crește rezistența la boli. Acestea completează celulele pierdute și ajută la producerea de celule noi

• Nu crește colesterolul și nu favorizează întărirea arterelor

• Hidratant si hranitor pentru piele și păr

• Ayurveda consideră ghee-ul ca un medicament extraordinar de puternic, care, în conformitate cu textele antice, calmează toate doshas-urile (proprietăți care se regăsesc în toate lucrurile vii – vată guvernează mișcarea; pitta, metabolismul și transformarea și hapha, structura).

• Imbunătățește memoria și funcția mentală, întărește corpul, favorizează longevitatea și frumusețea, protejează organismul de diverse boli Ghee a primit prețiosul titlu de „Rasayana” în Ayurveda, fiind printre alimentele care contribuie la sănătate, longevitate și bunăstarea organismului în general. Este de asemenea Rasayana (reintineritor) și pentru ochi.

• Ghee este bogat în acizi grași saturați, care pot face față temperaturilor ridicate fără a se deteriora.

• Prin prepararea termică a ghee-ului se produce mult mai puțin acrilamidă comparativ cu încălzirea uleiurilor vegetale. În plus, ghee are un punct de ardere ridicat – temperatura la care untul încins începe să producă fum toxic și să genereze radicali liberi periculoși în alimente

• O linguriță de ghee conține 45 de calorii și 3 grame de grăsimi săturate; în special, nu conține grăsimi trans, în mare măsură învinovățite pentru creșterile de colesterol rău și bolile de inimă.

• Ghee, în special când provine din laptele vacilor hrănite cu iarbă, conține cantitati importante de vitamine solubile în grăsimi A, D, E și K.

Sursă de acizi grași numiți acid linoleic conjugat (CLA). CLA ajută la scăderea în greutate. Cel mai frecvent, persoanele care utilizează acid linoleic conjugat doresc să piardă kilograme în plus și să aibă mușchii mai vizibili și mai bine definiți. Fiind totuși o grăsime densă în calorii, ar trebui consumată cu moderație.

• Untul pur de ghee nu conține lactoză, astfel încât persoanele care evită produsele lactate din cauza intoleranței la lactoză pot să consume fără probleme. Este posibil ca in ghee-ul de casă să nu poata fi îndepărtat complet proteinele, astfel că oricine are o alergie severă la lapte sau o intoleranță la lactoză ar putea să evite consumul.

• Ayurveda spune că ghee este un lubrifiant foarte bun pentru stomac, reparand mucusul și echilibrand acizi gastrici. Este foarte indicată pentru digestie și asimilarea nutrienților, chiar și pentru persoanele care sunt intolerante la lactoză. Mărește focul digestiv prin răcorire post-digestivă și alcalinizare.

• Ghee este foarte bun pentru eliminarea toxinelor (împiedică acumularea de toxine numite „Ama” în medicină Ayurveda) și echilibrează Pitta Dosha cu Vatta. 

Cum folosim ghee?

Un element fundamental în medicina Ayurvedică de mii de ani, ghee a fost folosit pentru a calma arsurile, a trata erupțiile și a hidrata pielea și părul. De asemenea, este considerat un digestiv care ajută la mutarea toxinelor și a deșeurilor din tractul digestiv

Este folosit pentru gătit, prăjit și, de asemenea, ca însoțitor pentru preparate. Datorita ghee punct ului de ardere ridicat, poate fi folosit cu succes in preparatele culinare. Este un ingredient foarte nutritiv. Adăugarea unei lingurițe de ghee la orez, oferă preparatului o aromă stimulantă.

Cantități mici de ghee sunt bune pentru a asezona legumele (nu pentru prăjirea în profunzime). Ghee nu acționează la fel de bine ca untul în coacere – pâinea și deserturile au nevoie de umiditate și de partile solide din lapte, care se regasesc în untul obișnuit. În cazul în care obișnuiați să faceți  legume cu unt  sau cu cartofi copti, ghee este o alegere mai bună.

Ca digestiv. Adaugați o linguriță de ghee in preparate (nu mult, deoarece prea mult ulei de orice tip nu este sănătos).

Ulei de baza purtător. Ghee este un ulei care se combină cu nutrienții liposolubili și cu uleiurile esențiale, ajutându-le să penetreze pereții celulelor lipidice din corp. Deci, este un absorbant foarte bun; dacă îl amestecăm cu orice plantă medicinală sau cu ulei esențial, va ajuta foarte mult componentele active ale acelei plante să penetreze celulele corpului nostru.

cum se prepara ghee unt clarifiat
unt ghee

Ingrediente:

unt nesărat

Ghee

1. Încălziți untul proaspăt, nesărat, într-o cratiță cu fund gros, la foc foarte mic mic. Topiți-l.

2. Mențineți temeratura scăzută. 

3. După ce apa din unt s-a evaporat complet, untul va avea tendința de a face spumă. Îndepărtați spuma care se formează la suprafață. Ghee-ul va fi gata când părțile solide se separă de ulei. Fieberea durează cel puțin 20 minute.

4. Înlăturați cratița de pe sursa de căldură.

5. Se scurge uleiul lichid produs din unt printr-un tifon cu ajutorul unei strecuratori, fără a deranja sedimentul.

6. Depozitați ghee-ul într-un recipient etanș.

• Timpul de fierbere poate varia în funcție de cantiatea și calitatea untului.
• Când este rece, ghee se solidifică complet; se topește atunci când este ținut la cald. La temperatura moderată, rămâne în stare semi-solidă cu câteva cristale în el.
• Poate fi depozitat atât la frigider, cât și la temeratura camerei.
• Deoarece ghee este anhidru, nu este predispus la alterare microbiologică. Însă este recomandat să se folosească recipiente pentru depozitat sterile și închise etanș. 

Christine Horner, “Waking the Warrior Goddess: Dr. Christine Horner’s Program to Protect Against & Fight Breast Cancer” , Basic Health Publications, Inc., 2007
Frank D. Gunstone, John L. Harwood, Albert J. Dijkstra, “The Lipid Handbook”, CRC Press, 2007
Vaidya Dash Bhagwan, “Herbal Treatment for Peptic Ulcer and Gastritis”, B. Jain Publishers, 2001
Deepak Chopra, “Perfect Health–Revised and Updated: The Complete Mind Body Guide” Ten Speed/Harmony/Rodale, 2007
Mona Verma, “Fasting foods of India”, Leadstart Publishing Pvt Ltd, 2013

Te-ar putea interesa si

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *